teduhan rindu

...menumpang teduh, melepas rindu...

Saturday, December 4, 2010

Ujian. Episod 3

Alhamdulillah…ini sambungan daripada catatan terdahulu, Ujian.Episod 2 yang dijanjikan dengan sebuah cerita. Ceritanya pendek dan ringkas sahaja. Tiada bunga-bunga serta kiasan yang dihiasi lenggok bahasa persis novel cinta. Cerita tentang seekor monyet.


Diceritakan tersebutlah kisah…


Ada seekor monyet yang memanjat pokok kelapa dan kini berada di puncaknya. Si monyet lalu berpautlah pada pokok kelapa. Berada di puncak, tak seindah yang disangka. Monyet tersebut telah diduga oleh tiga jenis angin kencang. Bukan, angin yang amat sangat kencang. Tetapi, bila angin yang amat sangat kencang itu menyerang, pautan si monyet semakin kuat dan tetap. Akhirnya, si monyet tersebut tidak jatuh bahkan semakin kuat memaut pada pokok kelapa tersebut. Si monyet berjaya.


Kemudian, hendak dijadikan cerita…


Datanglah sejenis angin yang menghembus sepoi-sepoi bahasa, bayunya begitu lembut menyentuh ubun-ubun si monyet. Asyik. Si monyet mula asyik melayan hembusan bayu sehingga matanya semakin lama semakin kuyu, dan perlahan-lahan tangan yang memaut kuat pokok kelapa mula dilepaskan. Seraya itu juga, monyet tadi terus jatuh menyembah bumi dan… 
penulis tinggalkan pengakhiran supaya masing-masing dapat menentukannya sendiri.



-TAMMAT-

Begitu kisahnya si monyet. Pengajarannya ialah, jangan jadi monyet. Yang kedua, kita bandingkan dengan hidup kita. Atau jika mahu, bandingkan dengan hidup orang lain. Selalu, bila diuji dengan kesempitan, kesusahan dan kesedihan, kita menjadi lebih kuat dan semakin dekat dengan Tuhan. Dengan Allah. Kita yakin semuanya datang dari-Nya.


Tetapi,


Bila diuji dengan nikmat kesenangan yang tak seberapa, kita semakin lupa pada-Nya. Hanyut. Bila harta bertambah, semakin tamak dan kedekut. Bila punya pangkat dan nama, merasa semakin sibuk sehingga tiada masa mengingati-Nya. Dan begitulah seterusnya. Sekejap saja diberi nikmat kesenangan sudah lupa semuanya juga datang daripada-Nya. Semakin jauh kerana lupa bahawa nikmat kesenangan juga adalah ujian.


Wahai diri, janganlah menjadi seperti si monyet yang begitu teguh melawan taufan tetapi mudah sekali dikalahkan oleh sang bayu. Begitu mudah untuk melupakan-Nya. Nauzubillah.


Sekian, terima kasih.
Moga kita diredhai Allah.

Sumber: Sang Murabbi

0 comments:

Post a Comment