teduhan rindu

...menumpang teduh, melepas rindu...

Wednesday, December 1, 2010

Ujian. Episod 2

Alhamdulillah... seperti yang diharapkan, dapat disambung ke episod 2. Ujian. Kaitannya dengan lagu Kehidupan oleh In-team dan Nazrey Raihan.


Kita lihat pada bait-bait lagu tersebut, pada stanza yang pertama, didendangkan dengan maksud bahawa masa senang itu hanya sementara, begitu juga dengan perihal masa susah seperti malam berganti siang, atau seperti yang selalu diperkatakan oleh ramai orang, hidup ibarat roda, sekejap di atas dan sekejap di bawah. Di selitkan juga pesanan supaya tidak terleka ketika senang.

Seterusnya stanza kedua, hanya pesanan yang diselitkan, supaya kita menggunakan segala kesempatan sebelum terlambat dan sedikit gertakan andai kita tidak mengambil peluang yang ada, pasti menyesal.

Di stanza ketiga baitnya seakan memujuk, kepada yang sedang melalui masa susah supaya tidak berputus harap.


Akhir sekali di stanza keempat, diperingatkan bahawa ujian adalah tarbiyah dari Allah dan dikonklusikan dengan bait " ...semuanya adalah nikmat dari Tuhan."
 

Ujian adalah tarbiyah dari Allah.
 

Bila sebut ujian, akal pendek manusia akan menduga dan terbayang akan kesusahan yang dialami, musibah, nasib malang, kematian, kemiskinan, kelaparan dan beberapa perkara yang menyedihkan dan seangkatan dengannya. Dan manusia yang dikatakan diberi ujian itu akan didorong oleh kata-kata semangat oleh orang terdekat supaya hidup diteruskan, meski penuh dengan tangisan, kita perlu tabah dan pastinya pertolongan Tuhan dekat. Betul. Allah itu sentiasa dekat dengan hamba-Nya. Justeru, banyakkan berdoa kepada Dia, tempat bergantung harap. Akhirnya, manusia yang dikatakan diuji berjaya meneruskan hidup, bahkan bertambah imannya. Alhamdulillah.


Begitu cerita ujian yang biasa menjadi dendangan umum. Menjadi satu dogma masyarakat.
Bila sebut ujian, ditimpa ujian, mesti menangis, sedih, susah hati. Bila susah, baru nak cari Tuhan sebabnya hanya Tuhan yang paling setia menumpang harap. Betul, tak dinafikan bahawa ujian selalunya begitu dan baguslah jika kembali mencari Allah saat dalam kesusahan. Sekurang-kurangnya tidak menyalahkan takdir dan berpaling dari-Nya.


Tetapi, kita sering lupa atau terlepas pandang barangkali perihal masa senang juga adalah ujian buat hambanya-Nya. Harta, masa lapang, anak-anak, pangkat dan nama, dan segala macam kesenangan duniawi juga merupakan ujian kepada kita. Ingat, kita akan selalu diuji, bergantung pada tahap iman masing-masing. Ada satu cerita, ...


                                                                                                  bersambung...

0 comments:

Post a Comment