teduhan rindu

...menumpang teduh, melepas rindu...

Monday, December 6, 2010

Ragam Manusia - Nama

"Nama saya Abdullah bin Radhi, berasal dari Melaka dan sekarang menetap di Bukit Cina. Bekerja sebagai …"
Begitu yang selalu dan menjadi kebiasaan. Manusia akan menyebut nama, asal dan beberapa perkara asas tentang diri sendiri apabila diminta memperkenalkan diri. Nama, akan menjadi perkara pertama yang disebut. Di situ kita dapat lihat seberapa pentingnya nama. Sama halnya jika bayi yang baru dilahirkan, nama yang perlu diberikan kepada bayi menjadi prioriti yang utama. Bukan soal pendidikan dan perancangan masa depannya. Itu serba sedikit. 


Nama sebenar @ nama timangan?


Realiti masyarakat kita, jarang menggunakan nama penuh seseorang dalam kehidupan seharian. Kebanyakannya lebih selesa menggunakan nama timangan dan jika ada pun yang menggunakan nama penuh, mungkin kerana nama penuhnya begitu ringkas seperti Mus bin Leman, jadi dipanggil Mus. Ada juga nama yang sedia ringkas, diringkaskan seringkas ringkasnya. Contohnya jika nama Khir, diringkaskan dengan panggilan K.

Dalam kehidupan kita, terlalu banyak dan pelbagai nama timangan yang digunapakai. Ada yang punya makna yang baik, tiada makna dan tak kurang juga yang punya makna buruk. Seeloknya, nama panggilan perlulah mempunyai makna yang elok. 


Jika di kampung-kampung, nama gelaran diberi bertujuan supaya mudah untuk dikenali. Sebagai contoh, jika terdapat beberapa orang yang dikenali dengan nama Mat (masyarakat dahulu agak cenderung kepada nama Mat). Hakikatnya, nama penuh masing-masing mungkin berbeza, ada yang bernama Muhammad, ada yang bernama Rahmat atau Samad, tetapi telah menjadi kebiasaan dipanggil dengan nama Mat. Untuk mudah membezakan mereka, setiap Mat diberi gelaran mengikut kriteria masing-masing. Contohnya, jika Mat tersebut mempunyai kedai kain, akan dikenali sebagai Mat Kain. Jika beliau seorang yang suka bercakap atau berbual, mungkin dikenali sebagai Mat Borak. Jika rumah Mat berada berdekatan paya, mungkin dikenali sebagai Mat Paya atau barangkali jika rumahnya bersebelahan tanah perkuburan, tidak mustahil masyarakat akan mengenalinya dengan nama Mat Kubur. Perkara ini adalah sesuatu yang menjadi kebiasaan kita, dan buktinya adalah filem-filem Mat Sentul sendiri.


Itu sedikit kisah nama panggilan di kampung. Banyak lagi kisah berkenaan nama yang boleh ditulis dan dibincangkan, tetapi tidak sanggup untuk ditulis dan beberapa faktor lain yang membataskan(alasan…) .


Seeloknya, dan sebaik-baiknya seseorang itu dipanggil dengan nama yang baik.


Teka-teki : Apakah perkara yang merupakan milik kita, tetapi selalu digunakan orang lain?

Jawapan: Nama kita sendiri.

Ulasan jawapan: Walaupun kita pemilik kepada nama kita, tetapi orang lain selalu menggunakannya dengan menyebut nama kita. Jarang sekali kita menyebut nama sendiri, jika ada pun tidaklah sekerap orang lain menyebutnya. 
 

Moga kita diredhai Allah.

1 comments:

Salam..lets follow my blog!
www.awliyasyuhada.blogspot.com
 

Post a Comment