teduhan rindu

...menumpang teduh, melepas rindu...

Thursday, December 2, 2010

Angan-angan Karangan - (cerita aku)

Catatan ini bukanlah sambungan daripada Ujian.Episod 2. Tidak sama sekali. Cuma selingan, aku mahu lepas gian menulis karangan.

Catatan ini aku coretkan daripada gugusan nostalgia yang semakin aku lupakan, apatah lagi insan lain. Tentang sebahagian hidup aku, sedikit cebisan daripada berjuta kisah sepanjang kedewasaan aku.

Sebentar tadi, aku teringat akan guru-guru aku, secara tepatnya guru-guru subjek Bahasa Melayu yang aku dan pastinya hampir semua pelajar panggil 'cikgu'. Nama panggilan yang cukup keramat, terus menjadi sebutan hingga di akhir hayat. Entah macam mana, tiba-tiba ingatanku menerjah mengingati cikgu-cikgu ini masa aku menjawab peperiksaan tadi dan subjek berkenaan langsung tiada kaitan dengan Bahasa Melayu, bahkan soalan pun dalam Bahasa Inggeris. Aku terkenang betapa barisan cikgu-cikgu Bahasa Melayu(BM) yang pernah mengajar aku, sempoi-sempoi belaka. Pelik, macam suatu kebetulan atau mereka memang dipatenkan begitu? Wallahu a'lam...

Oleh sebab cikgu BM ni sempoi belaka, aku rasa lebih berminat dan mudah untuk belajar Bahasa Melayu. Antara topik yang aku minat semestinya penulisan karangan dan semasa di sekolah menengah, minatku bertambah pada sastera. Pada aku, penulisan karangan memberi ruang untuk aku bermain dengan bunga bahasa, menulis dengan ayat-ayat super duper extravaganza yang aku ambil dan guna semula daripada mana-mana akhbar atau buku, serta meluahkan segala pandangan.

Aku masih ingat, saat menulis karangan berkenaan masalah sosial dalam kalangan remaja, aku terasa seperti seorang pakar motivasi bersama hujah-hujah dan penyelesaian yang mantap padahal dalam masa yang sama aku mungkin salah seorang remaja yang bermasalah seperti aku sendiri tulis dalam karangan. Ya, aku mampu jadi siapa sahaja yang aku mahu, saat menulis karangan berbentuk wawancara, aku terasa seperti seorang wartawan, kala menulis karangan berbentuk syarahan, aku terasa seperti seorang pemidato yang begitu gah melontar segala macam idea, walau apa yang ditulis sekadar standard karangan budak sekolah yang tak matang. Tak mengapa, yang penting perasaan di saat itu. Puas dan bangga.

Antara memori yang masih segar dan aku terkenang selalu, ketika aku masih bersekolah rendah. Aku masih ingat, ketika itu aku berada di Darjah 2, dan cikgu BM yang mengajar pada masa itu merupakan antara kenalan rapat ayah aku, memberi kami tugasan, karangan yang berkaitan alam sekitar. Tajuknya, aku lupa. Apa yang aku ingat, semasa aku meniarap di depan televisyen menyiapkan kerja sekolah, ada suatu iklan berkaitan alam sekitar terpacul keluar dan aku terus mendapat idea menulis karangan tersebut. Laju. Begitu laju penaku menari mengejar segala idea yang dilontar minda. Opps, aku guna pensil masa sekolah rendah. Bukan pena.

Di sekolah, cikgu BM meminta kami menghantar karangan masing-masing ke meja guru di depan kelas dan karangan kami ditanda satu-persatu di depan pemiliknya. Ketika cikgu menanda karangan aku, beliau menyoal, " Siapa yang buat ni?"

Aku yang dah cuak dengan muka tersengih-sengih menjawab " Saya lah."

Cikgu tersebut masih sangsi dan tak berpuas hati, kemudian diugut mahu menelefon ayahku. Aku terus berkata, " Telefonlah..." dan beliau terus telefon bertanyakan hal penulisan karangan ku, adakah dibantu oleh abang atau kakakku.

Kata ayahku, ....err...aku tak tahu bahagian ni.

Tapi yang aku agak, cikgu beritahu ayah aku, karangan aku bagus, tak macam budak darjah 2. HAHAHAHAHAHA! Bagi peluang aku gelak dengan bangga ya, sekali sekala. Balik rumah, aku dipuji oleh mak dan ayahku. Pujian melambung. Biasalah, puji anak kecil kena melambung-lambung, baru dia semangat walau pencapaiannya tidak sebesar mana dan aku masih lagi terpengaruh pada pujian melambung atas kejayaan yang tak seberapa itu. Cerita tentang pencapaian tak seberapa, aku bangga-banggakan di sini. Telur sebiji, riuh sekampung. Entah-entah telur tembelang, siapa tahu?

Itu baru cerita bahagian karangan, belum disentuh lagi komponen sastera(Komsas), subjek matematik, sains, sejarah dan sekutunya. Boleh berhenti belajar aku, kalau mahu dicerita satu persatu.

Eh, kejap. Ada orang minta kau bercerita ke?

Tak ada.

Habis ? Berhentilah bermimpi oi!



Moga kita diredhai Allah.

0 comments:

Post a Comment