teduhan rindu

...menumpang teduh, melepas rindu...

Monday, November 29, 2010

Masa Menyesal

Masa. Setiap kita ditetapkan dengan 24 jam sehari, itulah peraturan dunia bagi seluruh umat manusia, walau berbeza tempoh siang dan malam. Masa sangat penting, masakan tidak Tuhan juga menyebut perihal masa di dalam Quran. Perihal masa diumpamakan dengan perumpamaan masa itu emas, menggambarkan betapa berharganya masa kepada manusia. Tidak kurang juga yang menganggap masa sebagai pedang, menggambarkan masa itu sangat berbahaya, tajam tindakannya dan kita perlu berjaga-jaga menguruskan masa. Namun, jika dilihat secara kasar, ramai yang masih tidak sedar akan kepentingan masa. Juga punya krisis dengan masa. Masalah pengurusan dan kadang kala terlepas pandang kebajikan masa. Ayat mudahnya: tak pandai bahagi masa.

Apa masalahnya? Hidup aku, suka hatilah macam mana nak urus.

Ya, tapi manusia itu makhluk yang hidup secara kelompok. Memerlukan hubungan dengan manusia lain. Hidup kita saling memerlukan. Kita punya urusan terhadap masing-masing. Juga tanggungjawab antara manusia. Kaitannya, jika kita tidak menghargai masa, tidak menguruskan masa dengan bijak, menggunakan masa sewenang-wenangnya, kita akan mempengaruhi hidup orang lain. Contohnya, bila berjanji untuk berjumpa, masa yang tak ditepati sebenarnya akan menyebabkan masa orang lain terjejas. Hah, masih nak berbuat sesuka hati lagi?

Kisah manusia yang menyesal.

Ceritanya timbul semasa universiti-universiti di Malaysia dilanda demam peperiksaan baru-baru ini. Ada seorang manusia yang masih tidak sedar diri, leka dengan hidup di kampus yang bebas, tanpa disiplin ketat seperti zaman di bangku sekolah. Saat teman-teman lain menelaah, manusia ini terus leka, sehinggalah tiba malam peperiksaan, baru tersedar yang masih banyak pelajaran perlu difahami. Malam peperiksaan, baru tersedar. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian, padan muka! Maaf, menderhaka peribahasa nenek moyang.

Malam itu, manusia yang baru tersedar ini mula menyesal,termenung dan 'ter' muhasabah diri. Yalah, focus memang hilang bila keadaan sangat menyempitkan. Manusia ini teringat saat-saat sebelum ini. Dia selalu lambat ke kuliah, kerja diselesaikan di akhir waktu, banyak bertangguhan. Saat itu juga, manusia itu terasa seperti seorang yang banyak berdosa di waktu menunggu kematian. Menyesal teramat sangat. Ya. Begitu keadaannya.

Bila difikirkan, kita sebagai manusia selalu leka saat tubuh masih sihat di dunia, punya kelapangan waktu yang banyak, punya harta yang cukup dan sebagainya. Jarang terfikir untuk mengutip dan menyediakan bekalan untuk kehidupan akhirat. Di saat kematian, barulah menyesal. Saat semuanya sudah terlambat. Sangat terlambat sehingga diibaratkan nasi sudah menjadi bubur, dan bubur pula tertumpah ke tanah.

Habis, nak buat apa?

Jika kita sekarang ini masih hidup, belum terlambat. Sudah tiba masa untuk ubah posisi dan rancang strategi. Urus masa, ubah sikap dan bersedia untuk melakukan perubahan.

Perubahan? Kita perlu lakukan sendiri. Kalau tak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya.

Mungkin boleh mula berdampingan dengan alim ulama dan berjinak-jinak dengan ilmu agama.

Moga kita diredhai Allah.


 

0 comments:

Post a Comment