teduhan rindu

...menumpang teduh, melepas rindu...

Sunday, October 31, 2010

Sang Murabbi...mencari spirit yang hilang

Selayaknya bagi jiwa-jiwa yang menajamkan dirinya di jalan ini,

Menjadikan dakwah sebagai lagu utama,

Dialah fasi,

Dialah misi,

Dialah obsesi,

Dialah yang mengelayuti di setiap desah nafas,

Dialah yang akan mengantarkan jiwa-jiwa ini kepada ridho dan maghfirah Tuhannya kelak.

Dipetik daripada pembukaan lagu Sang Murabbi oleh Izzatul Islam.


 

Filem ini, sekali lagi menjadi perhatian penulis untuk mengulas sedikit, kerana jalan ceritanya yang digarap daripada kisah hidup Allahyarham KH Rahmat Abdullah amat sarat dengan pengajaran. Di sini, penulis ingin berkongsi sedikit perkara-perkara yang boleh diambil sebagai pengajaran daripada filem ini.

Antaranya, saat beliau menerima tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke Mesir. Beliau terpaksa menolak tawaran untuk ke Mesir, atas beberapa masalah. Namun, medan dakwah itu luas, dan berdakwah lah kita walau di mana kita berada, begitulah pesan Ustadz beliau...

Kemudian, ketika beliau menasihati adiknya... "Ini, kandang ayam buat mu, jangan ayam saja kamu kandangi, kandang jua nafsumu...", pesan Ustadz Rahmat kepada adiknya yang berlaga ayam.Beliau juga pesan kepada adikknya,

    2 perkara perlu kita ingat: Kebaikan orang lain terhadap kita, dan keburukan kita terhadap orang lain.

    2 perkara perlu kita lupa: Keburukan orang lain terhadap kita, kebaikan kita terhadap orang lain.

Begitu, antara pesanan yang boleh kita ambil sebagai pengajaran. Sebenarnya banyak lagi, tetapi terlalu banyak. Penulis cadangkan, anda tonton sendiri, lebih daripada sekali untuk menangkap isi pengajaran yang terselit di dalam cerita ini.

Penulis sebenarnya lebih tertarik pada monolog-monolog pencerita yang terdapat diantara plot cerita yang dihidangkan. Beberapa monolog sempat penulis salin semula, kerana bila dibaca, rasanya penghayatan lebih menusuk berbanding mendengar daripada filem.


 

"Allah memberikan ganjaran yang sebesar-besarnya dan darjat yang setinggi-tingginya bagi mereka yang sabar dan lulus dalam ujian kehidupan di jalan dakwah. Jika ujian, cubaan yang diberikan oleh Allah hanya yang mudah-mudah saja, tentu kita tidak akan memperoleh ganjaran yang hebat. Disitulah letak hikmahnya, yakni bagi seorang daie harus sungguh-sunguh dan sabar dalam meniti jalan dakwah ini. Perjuangan ini tidak bisa dijalani dengan ketidak sungguhan, azam yang lemah,dan pengorbanan yang sedikit..."


 


 

"Sungguh kemanusiaan terkapar, siapa yang mengaku bertanggungjawab. Bila semua pihak menghindar, biarlah saya menanggungnya, semua atau sebahagiannya. Saya harus mengambil alih tanggungjawab ini, dengan kesedihan yang sungguh seperti saya menangisinya saat pertama kali menginjakkan kaki di mata air peradaban moderan ini."


 


 

" Di antara sekian jenis kemiskinan, yang paling memprihatinkan adalah kemiskinan azam dan tekad. Bukan kemiskinan harta. Kemiskinan azam akan membawa kepada kebankruptan dari segi harta. Azam dan kemahuan yang kuat kelak akan membuat kita berilmu dan kaya. Tidak mungkin seseorang bisa keluar dari kejahilan dan memperoleh darjat yang tinggi di sisi Allah tanpa tekad, kemahuan dan kerja keras."


 

Setakat ini, penulis tidak berpeluang untuk menulis semuanya. Hanya sedikit, buat perkongsian kita. Juga sebagai pandangan kasar pengajaran yang boleh di ceduk daripada filem berkualiti ini. Maaf ya, tapi saranan saya sebagai insan yang baru terjun ke medan dakwah ini, buat sesiapa yang ingin berdakwah, telah berada di jalan dakwah atau mahu mengenali dunia dakwah, perlu menonton filem ini dengan penuh penghayatan. Mudah-mudahan Allah menguatkan semangat kita untuk terus berada di jalan-Nya, berdakwah. Insya Allah. Islam pasti bangkit!

Moga kita diredhai Allah.

2 comments:

syukran singgah teratak buruk ana..hihi
nway, tertarik ngan entry kat atas especially

~2 perkara perlu kita ingat: Kebaikan orang lain terhadap kita, dan keburukan kita terhadap orang lain.

2 perkara perlu kita lupa: Keburukan orang lain terhadap kita, kebaikan kita terhadap orang lain.~

bg ana, agak susah utk buat cam2...mulut mmg senang berkata2...hati pula xrela...so, perbuatan akan jadi hipokrit semata2...

nauzubillah~
 
wardah jannah: terima kasih sebab singgah juga. kalau nak komen tentang entry yang lain, amat dialukan. ana sebagai penulis baru perlu terbuka bila nak baiki diri.
tentang 2 perkara tu, ana just amik kat dalam movie sang murabbi... terima kasih ya,
 

Post a Comment