teduhan rindu

...menumpang teduh, melepas rindu...

Friday, October 22, 2010

Ragam Manusia - Permulaan.

Hidup ini singkat. Itu kata sesetengah orang. Betul, tidak dinafikan, dan seorang kawan pernah berkata,
    " Dunia ini memerlukan bermacam jenis manusia untuk menjadikannya bulat ".
Itu kata-kata yang sering diungkapkan, katanya dipetik daripada sebuah komik Jepun. Jadi, hidup ini singkat, dan dunia ini dihuni oleh bermacam jenis manusia. Sejak membaca beberapa jenis buku tentang motivasi dan kekayaan, penulis menjadi agak bersemangat dan perasaan berkobar-kobar, untuk mengubah persepsi teman-teman terhadap dunia. Biasalah, darah muda kata orang. Dengan harapan supaya kami mempunyai cara berfikir yang sama, penulis selalu mengajak teman-teman yang dirasakan berpotensi untuk berkongsi pemikiran dan sudut pandangan yang sama. Malangnya, masih ramai tidak dapat menerima, atau mungkin cara pendekatan yang terlalu menekan. Sehinggalah...

Suatu hari, penulis berbincang bersama seorang teman yang amat berpotensi. Beliau punya ingatan yang kuat,punya pengetahuan am yang tidak kurang hebatnya, otaknya cepat menangkap sesuatu isi, malah punya ciri-ciri seorang genius. He is gifted. Itu ayat orang putihnya. Aduh, kalau dilatih untuk meningkatkan kredibilitinya, betapa beruntungnya kerana beliau punya asas pembangunan diri yang kukuh. Penulis selalu menguji, terkadang meminta pendapat dengan harapan merangsang minda beliau serta menimba sedikit sebanyak ilmu beliau. Tetapi, kami punya pandangan yang berbeza tentang kehidupan, dan beliau menang tentang perkara tersebut. Beliau adalah orang yang menyatakan dialog di atas. Terima kasih saudaraku!
Mengapa berterima kasih???

    Kerana baru penulis tersedar, kita tidak boleh memaksa orang lain menjadi seperti apa yang kita mahu. Rasionalnya, setiap manusia punya tugas dan tanggungjawab sendiri. Ada yang selesa bekerja sendiri, ada yang selesa bekerja makan gaji. Biarlah, ikutlah apa yang kamu suka, dan kamu juga menguntungkan pada hakikatnya.

Manusia...

Ragamnya beraneka rupa,

Ada serupa tapi tak sama.

    Ini adalah permulaan. Selepas ini, kita akan berbicara sedikit tentang kerenah manusia. Moga kita diredhai-Nya.

0 comments:

Post a Comment