teduhan rindu

...menumpang teduh, melepas rindu...

Friday, October 22, 2010

Ragam Manusia - Ego

Ego. Suatu sifat manusia itu sendiri. Namun, perkara ini berbeza mengikut individu masing-masing. Ada yang bijak mengawal dan memanipulasi ego dalam diri, malah ada juga yang diperkudakan oleh ego sendiri.

    Realitinya, penulis berpendapat manusia yang cetek pemikiran, juga tidak bersikap atau berpandangan terbuka, punya ego yang lebih tinggi. Manusia ini merasakan mereka adalah mereka,sukar menerima perubahan dan sebarang teguran akan diterima secara defensif atau mungkin ditolak bulat-bulat. Kita semua punya ego tersendiri. Malah, catatan ini ditulis juga kerana ego penulis (Wah, angkuh bunyinya ya.).

    Dalam hidup ini, penulis banyak melihat tingkah laku yang disebabkan oleh ego, rata-ratanya lebih ditonjolkan lelaki. Pantang dicabar, pantang ditegur dan segala berkaitan kelelakian adalah ego lelaki. Jika anda tidak percaya, mungkin anda boleh melakukan sedikit eksperimen, caranya;

  1. Pilih seorang teman sama ada lelaki atau perempuan (lebih baik lelaki).
  2. Duduk dalam situasi yang selesa. Cth: minum di kafe@ menonton filem.
  3. Ajak teman anda berbincang tentang sesuatu pendapat.
  4. Anda perlu utarakan pendapat yang bertentangan,
  5. Atau beri nasihat tentang sesuatu yang teman anda rasakan dia sudah tahu, cth: Nasihat tentang aspek pengurusan kewangan sedangkan beliau adalah penasihat kewangan, sebagai contoh.
  6. Anda perlu bersikap provokatif, kerana mindanya akan kurang rasional ketika marah.
  7. Perhatikan reaksi teman anda.
  8. Eksperimen tamat. Renungkan hasilnya untuk muhasabah diri.
Ramalan Analisis :

  1. Ego yang tinggi.
  • Subjek(teman anda) mungkin akan berasa tersinggung, dan bertindak secara defensif. Jika anda mengutarakan pendapat yang berbeza, pendapat anda akan ditolak sepenuhnya. Jika anda memberi nasihat, ia juga ditolak, atau respons yang defensive, atau jawapannya berbunyi begini' " Ah, aku tahulah." atau " Habis, selama ini aku tak macam tu ke?"

     
  1. Ego yang rendah.
  • Subjek mungkin menunjukkan sedikit penolakan, tetapi terdapat juga respons seperti mahu menerima. Subjek mungkin mengambil jalan mengalah, atau mengiyakan nasihat anda. Pendapat yang berbeza juga akan diberi peluang untuk dinilai atau mungkin terdapat rundingan tentang pendapat tersebut.
Perhatian: Eksperimen ini bergantung pada individu, kerana manusia itu ciptaan Tuhan Maha Bijaksana. Mungkin berkesan kepada manusia yang bersikap stereotaip.

Sejauh mana ego anda?

Ego merupakan sifat dalaman manusia. Setakat yang penulis maklum, tiada parameter tertentu yang boleh memberi penilaian tentang ego. Tetapi, sebagai manusia biasa, kita boleh melihat secara luar biasa jika kita luangkan sedikit masa untuk memahami manusia. Memahami manusia sedikit sebanyak membolehkan kita lebih mengenal diri sendiri. Kebolehan mengenal diri sendiri amat penting sebagai salah satu aspek membina kejayaan. Apabila kita boleh melihat pantulan cermin diri kita, sebarang kelemahan boleh dilihat dengan jelas, dan kita berupaya membetulkannya atau berusaha menerimanya.

Mudah-mudahan kita diredhai-Nya dan dihindari dosa. Ampunkanlah dosa-dosa kami, Ya Rabb.

2 comments:

salam ziarah kembali~

nice writing..
post bertajuk "pembaca mungkin hanya membaca..." tu menarik..
rasanya x perlu tunjuk ajar dr sy kut as penulisan anda sudah cukup bagus..huhu
sy pun masih bertatih2 lagi dlm penulisan n berblogging ni..

nway, terus menulis wif your own style n way..jd diri sendiri n menulis wif hati..
plg besh, menulislah spy bermanfaat buat ummah~

keep writing, with faith insyaAllah..
 
salam.
terima kasih uhibbunurilahi!
anda yang pertama memberi komen. sy doakan anda juga.terima kasih sekali lagi.
 

Post a Comment